Beste lezer,
U heeft wellicht kennis genomen van het bericht in het Noord Hollands Dagblad van donderdag 3 augustus.
Wij willen graag een toelichting op geven op de insteek van de samenwerking.
De vereniging heeft een vervuild adressen bestand omdat niet alle leden adreswijzigingen of bankwijzigingen tijdig doorgeven. Ook weten wij niet van de vervanging van de vaste telefoonnummers voor mobiele nummers. Hierdoor zijn veel (vaak oudere) leden niet voor ons bereikbaar.
Het FKB (overkoepelende organisatie van de begrafenisverengingen) heeft in het voorjaar van 2018 een contract afgesloten met Twente Leven. Hierbij wordt een medewerker van Twente Leven aangesteld als medewerker van de begrafenisvereniging. De medewerker kon in die hoedanigheid de beschikking hebben over uitsluitend adressen van de leden van de begrafenisvereniging hebben. De medewerker zou ook als zodanig bij u kunnen aanbellen, dus als medewerker van de begrafenisvereniging. Deze medewerker neemt met u uw adres gegevens en de gezinssamenstelling door. De adressenlijst was al voor de inwerkingtreding van de AVG (wet op de privacy) verstrekt.
In verband met de stijgende kosten van de begrafenis en crematie zal deze medewerker ook de dekking van uw huidige polissen doornemen. Mogelijk wordt u dan geadviseerd om uw huidige polissen aan te passen of een nieuwe polis af te sluiten bij een willekeurige verzekeringsmaatschappij.
Dit contract is door juristen van het FKB beoordeeld en rechtsgeldig bevonden.
Als gevolg van de covid-19 pandemie heeft deze actie geen vervolg meer gehad vanaf maart van 2020. Het contract heeft derhalve een aantal jaren bestaan, maar is verder niet meer tot uitvoering gekomen. Een evaluatie in 2022 heeft er toe geleid dat de samenwerking is beëindigd.
U kunt er zonder meer vanuit gaan dat zowel het bestuur als de uitvaartleidsters met uiterste zorgvuldigheid met de gegevens van onze leden omgaan
Mocht u desondanks toch benaderd worden of heeft u verder nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.
Het bestuur